Tuesday, January 11, 2011

Study | Belajar Itu Suatu Keseronokan

Heyp!!Wana datang agi. 



OK Fine. Wana faham. Kenapa Wana tak balas blogwalking? Kenapa Wana tak follow korang balik?? Kenapa?? Kenapa?? OK OK. Cukup ye. Koraaaang...Sori...hukhuk Wana busy giler ah sejak semenjak nih. Nak blogwalking pun cam tak sempat. Sedih taw..huhu Korang , berita baik nih. Hari ni Wana cuti. Sebab apa ye?? Emmm...sebabnya an , hari ni hari Hol Almarhum Sultan Johor. Heeee besh besh!! Semua sekolah and universiti di cutikan.[Negeri Johor sahaja] Satu hari jek. Tak leyh lebih!! Haaaa time ni la Wana nak luangkan masa bersama korang. Nak blogwalking sesama. Nak komen korang punya post. Eeeee besh besh!! [Excited lak an huhu] Tapiii...satu hari je taw. Sedihnye!! Laen hari , Wana just sempat blogwalking kat blog sesape yang Wana sempat singgah. Law Wana terlewat sikit , mintak maaf ye :(




Belajar Itu Seronok!!





Korang , semalam Wana rasa seronok sangat. Sebab , Wana dapat rasa , betapa seronoknya bila kita belajar. Wana baru dapat rasakan betapa nikmatnya bila kita focus time belajar ni especially dalam kelas.[Kesian tul aku nih huhu] Lecturer and rakan rakan memang penting. Tanpa dieorang kita memang tak leyh nak buat apa. Kita kena banyak bertanya especially kat lecturer and member member. Kalau tak faham , cepat cepat tanya kat dieorang. Jangan fikir ," Ah!! Malu ah aku!! " Don't do like that k. Tak mo. Nanti kalau tak tanya cepat cepat , nanti susah nak faham. So , elok bertanya. Kalau tak bertanya nanti sesat ilmu. Jangan senyap je k.






Lagi satu , korang mesti anggap semua subjek yang korang ambil bukan satu bebanan tapi , itu adalah satu keseronokan. An seronok bila kita dapat tahu apa yang kita tak tahu kan?? Kita mesti tanamkan sifat ingin tahu dan rasa enjoy / excited bila kita tengah belajar. Apa yang penting , kita kena think positive!! Kalau think negative semua perkara tak akan jadi dengan sempurna dan kita akan cepat rasa bosan.








Then , kita mesti anggap lecturer / guru kita seperti mak , ayah , pakcik , akak or abang kita.[Family] Jangan anggap mereka sebagai orang luar. Kita perlu ramah mesra dengan dieorang taaaapi kenalah berpada pada k. Sifat hormat menghormati dan cara pergaulan pun kena jaga jugak ye. 








Apa yang penting , bila dalam kelas / kuliah kita jangan malu bertanya. Kalau malu bertanya kita akan sesat ilmu. Itu sahaja yang Wana ingin kongsikan kat korang. Ini just perkongsian berdasarkan pengalamn yang Wana dah dapat. Ingat ye , kalau kita dah jauh dari keluarga [Especially for student yang belajar jauh jauh cam Wana nih huhu] lecturer and member adalah orang kedua terpenting dalam hidup kita. Kawan itu penting. Kita kena pandai memilih kawan. Kalau kita salah memilih kawan , kita akan tersasar. 

Itu saja dari Wana. Sori ye korang, entri kali ni macam simple huhu. Ok lah korang. Jumpa lagi di laen post ye. 





Tata!!

2 kritikan & pendapat:

Fatin Rahmat said...

wahh jeles nye Johor dapat cuti! huhu

btw, betul cakap Wana tu. dalam study jangan malu-malu nak tanye kalau tak faham. nanti kalau dapat pointer rendah, susah kot nak kejar balik. hmm

Syarafina Zaini said...

walaupun belajar best, cuti tetap paling best.. kih3~


btw, saya tag kamu.. =D
mencari 10 kawan comel dan hensem..